نهضت سبز ایران درقالب طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد اصله درخت در سال نخست اجرای طرح ۱۰۷ میلیون درخت را در عرصه های مختلف کشور بر زمین نشاند.

جنگل‌های زاگرس

همشهری آنلاین – مجید جباری: طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد اصله درخت دو سال پیش مطرح شد و چند ماه بعد تولید ضربتی نهال‌های مورد نیاز در۴۵۰ نهالستان دولتی و خصوصی آغاز و در سال اول برنامه ۲۳۷ میلیون نهال تولید شد.

براساس این طرح ۴ ساله قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در عرصه های مختلف کشور کاشته شود. این نهضت ملی نگاه ویژه‌ای به مشارکت مردم دارد. ضمن اینکه در این نهضت مردمی، فقط کاشت درخت مطرح نیست و احیای جنگل‌های تخریب‌شده در نواحی رویشگاهی مختلف در کنارتوسعه فعالیت‌های مرتع‌داری و بذرکاری هم در آن دیده شده است. همچنین گونه‌ درختانی که در اجرای طرح کاشت یک‌میلیارد اصله درخت پیش‌بینی شده متناسب با شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی هر استان متفاوت است.

تولید ۲۳۷ میلیون نهال

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی در تشریح جزئیات سال نخست اجرای طرح یک میلیارد اصله درخت در کشور گفت: سال گذشته ۲۳۷ میلیون اصله نهال شامل ۱۱۶ میلیون نهال در نهالستان های دولتی و ۱۲۱ میلون نهال در نهالستان های بخوصی تولید شد.

۱۰۷ میلیون نهال بر زمین نشست | سهم هر استان از طرح کاشت درخت چقدر است؟ | ۱۱ دستگاه‌ها در نهضت ملی ایران سبز مشارکت دارند

هاشم موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت:طبق برآوردهای کارشناسی این طرح ملی در مجموع به ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین برآوردکردیم تولید نهال و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای سال نخست اجرای طرح به۲۳۷.۵ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که از این رقم، صرفا ۵۰ میلیارد تومان بودجه دولتی اخصاص پیدا کرد که ۵ میلیارد تومان آن نقد وحدود ۴۵ میلیارد تومان دیگر از اسناد خزانه با بازپرداخت ۳ ساله تخصیص پیدا کرد.

او افزود: با توجه به اهمیت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در عرصه های مختلف کشور، رایزنی هایی برای تخصیص بودجه مورد نیاز برای اجرای مرحله دوم طرح در دولت صورت گرفته است که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز برای سال دوم طرح کاشت نهال به طور کامل تخصیص پیدا کند.

نگذاشتیم طرح معطل پول بماند

موسوی نژاد ادامه داد: برای اجرای مرحله نخست تولید و کاشت نهال، از اعتبارات رویشگاه‌های ایرانی – تورانی، زاگرس، ارسباران، مانگرو و مرکزی استفاده کردیم که این طرح ملی معطل اعتبار نماند. برهمین اساس سال گذشته، از ۱۱۶ میلیون اصله نهال تولید شده در نهالستان های دولتی، ۷۰ میلیون نهال در عرصه ای مختلف کاشته شد و ۳۷ میلیون نهال نیز در مرحله حفرگوده و بذرکاری نهال‌های جنگلی و مرتعی قراردارد که مجموعا ۱۰۷ میلیون اصله نهال را شامل می شود.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با اشاره به نهال‌های تولید شده در نهالستان ها برای اجرای مرحله دوم طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال گفت:طبق آمار تا کنون ۱۳۰ میلیون نهال در بخش دولتی و غیر دولتی تولید شده است. انتظار می روید از روزهای آینده که فصل مناسب کاشت است، به تدریج تا پایان خرداد ماه این تنهال ها کاشته شود. البته ظرفیت نهالستان های دولتی تولید ۳۰۱ میلیون نهال در سال است که با تخصیص بودجه مورد نیاز این ظرفیت به ظور کامل محقق خواهد شد.

اینفوگرافیک زیر جزئیاتی از اجرای طرح ۴ ساله مردمی کاشت یک ملیارد درخت را به تصویر کشیده است:

۱۰۷ میلیون نهال بر زمین نشست | سهم هر استان از طرح کاشت درخت چقدر است؟ | ۱۱ دستگاه‌ها در نهضت ملی ایران سبز مشارکت دارند

کد خبر 895225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha